Statuten
STATUTEN
Statuten van de vereniging “Twentse Caravan Club”
Naam.
Artikel 1.
De vereniging draagt de naam: “TWENTSE CARAVAN CLUB “
Zetel en oprichting.
Artikel 2.
De vereniging is gevestigd te Enschede en is opgericht op dertien april
negentienhonderdzevenentachtig.
Doel.
Artikel 3.
- De vereniging heeft ten doel:
Het bevorderen van het kampeertoerisme - De vereniging tracht dit doel te bereiken door:
a. het organiseren van kampeerreizen voor leden met een kampeermiddel.
b. het geven van voorlichting betreffende het gezamenlijk maken van kampeerreizen.
c. al datgene te doen wat in de ruimste zin van het woord verband houdt met het
gestelde doel.
Duur.
Artikel 4.
De vereniging is aangegaan voor onbepaalde tijd.
Leden en begunstigers.
Artikel 5. - Leden van de vereniging kunnen zijn natuurlijke personen die bij voorkeur in Twente
of in de directe omgeving van Twente woonachtig zijn.
Dit ter beoordeling van het bestuur. - Natuurlijke personen en rechtspersonen kunnen begunstiger worden als zij een
jaarlijkse bijdrage aan de vereniging geven. De minimum hoogte van deze bijdrage
wordt door de algemene ledenvergadering vastgesteld. - Het bestuur houdt een register bij waarin de namen en adressen van alle leden en
begunstigers zijn opgenomen.
Duur van het lidmaatschap.
Artikel 6. - Het lidmaatschap van de vereniging gaat in als het lid als zodanig is geaccepteerd en
de contributie is ontvangen. - Het lidmaatschap eindigt:
a. door overlijden van het lid.
b. door opzegging van het lid.
c. door opzegging namens de vereniging door het bestuur.
d. door ontzetting namens de vereniging door het bestuur.
2 - Opzegging van het lidmaatschap door een lid kan slechts geschieden door een
schriftelijke kennisgeving tegen het einde van het verenigingsjaar en met
inachtneming van een opzeggingstermijn van twee maanden. - Opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging kan slechts geschieden met
inachtneming van een opzeggingstermijn van een maand:
a. wanneer een lid heeft opgehouden aan vereisten voor het lidmaatschap, bij de
statuten gesteld, te voldoen.
b. wanneer een lid zijn verplichtingen jegens de vereniging niet nakomt. - Het lidmaatschap kan echter onmiddellijk worden beëindigd als van de vereniging of
van het lid redelijkerwijs niet gevergd kan worden het lidmaatschap te laten voortduren. - Ontzetting kan alleen worden uitgesproken wanneer een lid in strijd met de statuten,
reglementen of besluiten van de vereniging handelt of de vereniging op onredelijke
wijze benadeelt. - Van een besluit tot opzegging van het lidmaatschap namens de vereniging alsmede
van een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap staat de betrokkene binnen een
maand na de ontvangst van de kennisgeving van het besluit beroep open op de
algemene vergadering. Het lid wordt daartoe ten spoedigste schriftelijk van het
besluit met opgave van redenen in kennis gesteld.
Gedurende de beroepstermijn en hangende het beroep is het lid geschorst. - Wanneer het lidmaatschap in de loop van een verenigingsjaar eindigt, blijft de
jaarlijkse bijdrage voor het geheel verschuldigd en bestaat geen recht op restitutie,
tenzij het bestuur anders besluit. - De rechten en verplichtingen van een begunstiger kunnen te allen tijde wederzijds
door schriftelijke opzegging worden beëindigd behoudens dat de jaarlijkse bijdrage
over het lopende verenigingsjaar voor het geheel blijft verschuldigd.
Opzegging namens de vereniging geschiedt door het bestuur.
Rechten en plichten.
Artikel 7. - De leden hebben het recht deel te nemen aan de door de vereniging georganiseerde
evenementen, volgens bestaande of nog vast te stellen regels of voorschriften. - De leden zijn een jaarlijkse contributie verschuldigd.
De hoogte hiervan wordt vastgesteld door de algemene ledenvergadering.
De datum waarvoor en de wijze waarop moet worden betaald, wordt door het bestuur
vastgesteld. - Begunstigers hebben geen toegang tot de algemene vergadering en kunnen niet
deelnemen aan door de vereniging georganiseerde evenementen.
Het bestuur
Artikel 8. - Het bestuur wordt gevormd door tenminste vijf leden, te weten, voorzitter, secretaris,
penningmeester en twee leden. Voorzitter, secretaris en penningmeester vormen het
dagelijks bestuur. - De bestuursleden worden door de algemene ledenvergadering gekozen.
De voorzitter wordt in functie benoemd en de overige bestuurderstaken worden in
onderling overleg tussen de bestuursleden verdeeld.
3 - Een bestuurslid wordt gekozen voor een termijn van drie jaren en is bij aftreden
herkiesbaar, met dien verstande dat nooit meer dan de helft van het aantal
bestuursleden aftredend en niet herkiesbaar zal zijn. Ingeval van een oneven aantal
bestuursleden wordt, voor de vaststelling van de omvang van de in de eerste volzin van
dit lid genoemde helft van het aantal bestuursleden, het breukdeel naar boven afgerond. - Indien het aantal bestuursleden beneden vijf is gedaald blijft het bestuur bevoegd.
- Het bestuurslidmaatschap eindigt:
a. door eindigen van het verenigingslidmaatschap;
b. door ontslag;
c. door aftreden. - Elk bestuurslid kan te allen tijde door de algemene vergadering worden ontslagen of
geschorst.
Een schorsing die niet binnen drie maanden gevolgd wordt door besluit tot ontslag
eindigt door het verloop van die termijn. - Het bestuur kan commissies benoemen, bestaande uit leden van de vereniging om zich
te laten bijstaan bij het uitoefenen van zijn taak.
Het bestuur blijft volledig verantwoordelijk tegenover de leden. - De vereniging wordt tegenover derden door twee gezamenlijk handelende leden van
het dagelijks bestuur vertegenwoordigd. Het bestuur is, nadat goedkeuring van de
algemene ledenvergadering is verkregen, bevoegd overeenkomsten van koop, verkoop,
huur en verhuur aan te gaan. - De voorzitter roept regelmatig, tenminste zes maal per jaar, bestuursvergaderingen
bijeen en bepaalt de plaats en het tijdstip van deze vergadering. Hij stelt de agenda
samen en leidt de beraadslagingen. Op verzoek van tenminste twee andere
bestuursleden wordt een onderwerp op de agenda geplaatst.
Beslissingen worden met gewone meerderheid van stemmen genomen. Staken de
stemmen dan beslist de voorzitter. - Bij huishoudelijk reglement kunnen nadere regelen aangaande de vergaderingen van –
en de besluitvorming door het bestuur worden gegeven.
Verenigingsjaar.
Artikel 9.
Het verenigingsjaar loopt van één januari tot en met eenendertig december.
De algemene ledenvergadering.
Artikel 10. - Aan de algemene ledenvergadering komen in de vereniging alle bevoegdheden toe, die
niet door de wet of de statuten aan het bestuur zijn opgedragen. - a. Jaarlijks worden twee algemene ledenvergadering gehouden, zo mogelijk in de
maanden april en november. Tijdens de vergadering in april worden de jaarverslagen
van de secretaris en van de diverse commissies behandeld.
Tevens wordt het financiële jaarverslag van de penningmeester en het daarbij
behorende verslag van de kascontrolecommissie behandeld.
Door en uit de vergadering wordt een kascontrolecommissie gevormd bestaande uit
twee leden en een plaatsvervanger.
De commissie heeft tot taak het verslag van de penningmeester over het afgesloten
boekjaar te controleren en daarvan verslag te doen.
4
Het bestuur is verplicht de jaarstukken gedurende tien jaren te bewaren.
Zijn er aftredende bestuursleden dan worden tevens bestuursverkiezingen gehouden.
b. Tijdens de vergadering in november wordt de begroting voor het komende jaar
besproken en de hoogte van de contributie vastgesteld. - Toegang tot de algemene vergadering hebben alle leden van de vereniging.
Geschorste leden hebben geen toegang. - Over toelating tot de vergadering van andere dan in lid 3 bedoelde personen beslist de
algemene vergadering. - Ieder lid ontvangt schriftelijk uitnodiging voor de algemene ledenvergadering. Elk lid
heeft één stem en heeft het recht tijdens de vergadering het woord te voeren. - Een lid kan zijn stem door een schriftelijk daartoe gemachtigd lid doen uitbrengen,
met dien verstande dat een lid ten hoogste drie andere leden kan vertegenwoordigen. - Punten voor de agenda dienen ten minste veertien dagen voor de vergadering
schriftelijk en ondertekend door tenminste tien leden te worden ingediend bij het
bestuur, dat het punt op de agenda plaatst - Besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen, behalve in
gevallen waarin deze statuten anders bepalen. Over personen wordt schriftelijk
gestemd en over zaken wordt mondeling gestemd, tenzij de vergadering anders beslist.
Bij stemming over personen wordt degene, die de meeste stemmen heeft verkregen,
gekozen. Bij staken der stemmen wordt geloot, wanneer het een stemming over
personen betreft.
Betreft het een stemming over zaken, dan is het voorstel verworpen als de stemmen
staken. - Blanco stemmen worden beschouwd als niet te zijn uitgebracht.
- Het ter algemene vergadering uitgesproken oordeel van de voorzitter dat door de
vergadering een besluit is genomen is beslissend. Hetzelfde geldt voor de inhoud van
een genomen besluit voor zover gestemd werd over een niet schriftelijk vastgelegd
voorstel. - Wordt echter onmiddellijk na het uitspreken van het in het vorig lid bedoeld oordeel
de juistheid daarvan betwist, dan vindt een nieuwe stemming plaats, wanneer de
meerderheid van de vergadering, of indien de oorspronkelijke stemming niet
hoofdelijk of schriftelijk geschiedde, een stemgerechtigde aanwezige dit verlangt. - De algemene ledenvergadering kan besluiten deze statuten te wijzigen. Een besluit tot
statutenwijziging behoeft tenminste twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen,
in een vergadering waarin tenminste twee/derde van het aantal stemgerechtigde leden
aanwezig is.
Is niet twee/derde van het aantal stemgerechtigde leden aanwezig, dan wordt binnen
vier weken daarna een tweede vergadering bijeengeroepen en gehouden, waarin over
het voorstel zoals dat in de vorige vergadering aan de orde is geweest, ongeacht het
aantal aanwezige leden, kan worden besloten, mits met een meerderheid van tenminste
twee/derde van de geldig uitgebrachte stemmen.
De volledige tekst van de voorgestelde wijziging(en) wordt met de uitnodiging voor
de algemene ledenvergadering aan de leden toegezonden. - Een statutenwijziging treedt niet in werking dan nadat hiervan een notariële akte is
opgemaakt. Tot het doen verlijden van de notariële akte is ieder bestuurslid bevoegd.
5
Het huishoudelijk reglement.
Artikel 11.
Het huishoudelijk reglement van de vereniging wordt door de algemene vergadering
vastgesteld, nadat het bestuur hiertoe voorstellen heeft gedaan. Wijzigingsvoorstellen
zijn aangenomen, als twee / derde van de stemmen voor is uitgebracht.
Ontbinding.
Artikel 12.
Het bestuur schrijft een extra algemene ledenvergadering uit voor de behandeling van
een voorstel tot ontbinding van de vereniging. Op een dergelijk voorstel alsmede op de
besluitvorming daaromtrent is het bepaalde in artikel 10 lid 12 van overeenkomstige
toepassing.
Als er een batig saldo is, dan moet ter vergadering een besluit worden genomen over
de bestemming van dit slado